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NOWOSIELSKI, JERZY

1923 Krakau 2011

"Półak" (Halbakt).


Polymer auf Lwd.,
verso sig., dat. 1975 u. bez. "Polimery" sowie Stpl.,
70x50 cm

(Bitte scrollen Sie nach unten für die deutsche Version.)

The monograph by J. Madeyski/D. Kazmierska-Nyczek/T. Nyczek (Jerzy Nowosielski, Warsaw 1992) is added to the lot on offer here.

Provenance: Gift by a Polish cultural professional to the current owner (Private collection, Switzerland).

The painter, philosopher and scenographer Jerzy Nowosielski is regarded as one of the most important Polish postwar artists. In 1940, Nowosielski entered the Kraków School of Arts and Crafts, where he studied under Stanislaw Kamocki. In 1942, he lived for a few months in a monastery to study Ukrainian icons. Nowosielski’s war-time experiences made him question the existence of God and entailed a lifelong internal struggle that became a recurring theme in his oeuvre. A year later, the artist returned to his native Kraków and actively contributed to life in the local artistic community. In this period Nowosielski started painting erotically-inspired pictures of females reminiscent of icons and informed by the style of Amedeo Modigliani. After the war he was taught by Professor Eugeniusz Eibisch at the Kraków Academy of Fine Arts and participated in an important group exhibition in Kraków in 1946. At the same time Nowosielski also created geometrical abstractions evocative of Mark Rothko and stylised landscapes. In the following years the artist turned his creative focus on sacral art and scenography. Nowosielski’s first solo exhibition took place in 1955, followed by his participation in the 1956 Venice Biennale and an exhibition in São Paolo, Brazil, in 1959. The 1950ies were stylistically dominated by intimate portrayals of females and of sportsmen in unusual perspectives. From 1957 on, Nowosielski taught at the Academy of Fine Arts in Łódź only to return to his hometown in 1962, where he was awarded a professorship at the Academy of Fine Arts in 1976. Alongside teaching, Nowosielski also produced frescoes for greek- and roman-catholic churches, for instance for the pilgrimage site in Lourdes, but also for various public buildings in Poland. He rose to prominence due to his iconic portraits of females, in which he masterfully conjoined contemporary styles with byzantine elements.

This expressive semi-nude on offer testifies to the artist’s engagement with icons and the female body. Nowosielski himself once noted in writing that the synthesis of spiritual inwardness and “empirical reality” is best depicted in the female shape. It was his life-long artistic struggle with the Physical, the Spiritual, the Sacred and the Profane that inspired Nowosielski to create enthralling and unique works of art.

 

 

Dem angebotenen Werk liegt die Monografie (J. Madeyski/D. Kazmierska-Nyczek/T. Nyczek, Jerzy Nowosielski, Warschau 1992) bei.

Provenienz: Schenkung eines polnischen Kulturschaffenden an den jetzigen Besitzer (Privatbesitz, Schweiz).

Der Maler, Philosoph und Bühnenbildner Jerzy Nowosielski zählt zu den wichtigsten polnischen Nachkriegskünstlern. Ab 1940 studierte Nowosielski unter Stanislaw Kamocki an der Staatlichen Kunstgewerbeschule in Krakau. 1942 erlernte er als Novize im ukrainischen Uniow während einiger Monate die Ikonenmalerei in einem Kloster. Aufgrund seiner Kriegserfahrungen zweifelte er später an der Existenz Gottes, was zu einem lebenslangen inneren Kampf führte, mit dem er sich in seinen Werken wiederholt auseinandersetzte. 1943 kehrte Nowosielski nach Krakau zurück und nahm aktiv am dortigen künstlerischen Leben teil. In dieser Zeit malte er ikonenhafte, von erotischen Komponenten begleitete Frauenbildnisse im Stil von Amedeo Modigliani. Nach Kriegsende studierte er an der Akademie der Bildenden Künste in Krakau unter Professor Eugeniusz Eibisch und nahm 1946 an einer wichtigen Gruppenausstellung in Krakau teil. In jener Zeit entstanden auch geometrische Abstraktionen im Stil von Mark Rothko und stilisierte Landschaften. In den folgenden Jahren beschäftigte sich Nowosielski mit sakraler Kunst und Bühnenbildern. 1955 fand seine erste Einzelausstellung statt, gefolgt von der Teilnahme an den Biennalen von Venedig (1956) und São Paolo (1959). Die 1950er Jahre waren stilistisch dominiert von intimen Frauendarstellungen und perspektivisch ungewöhnlichen Sportlerbildnissen. Ab 1957 lehrte Nowosielski an der Akademie der Schönen Künste in Lodz und ab 1976 als Professor an der Akademie der Schönen Künste in Krakau, wohin er 1962 zurückgekehrt war. Daneben schuf er Fresken für griechisch- und römisch-katholische Kirchen, u.a. für den Pilgerort Lourdes, aber auch für öffentliche Gebäude in Polen. Berühmt wurde er durch seine ikonenhaften, flächig gehaltenen Frauenporträts, in denen er wirkungsvoll zeitgenössische Stile mit byzantinischen Elementen zu verbinden wusste.

Der angebotene, ausdrucksstarke Halbakt zeugt von seiner Auseinandersetzung mit Ikonen und dem weiblichen Körper. Er selbst schrieb einmal, dass die Synthese spiritueller Innerlichkeit mit der "empirischen Realität" am besten mit der weiblichen Form darzustellen sei. Es war sein lebenslanger künstlerischer Kampf zwischen dem Körperlichen und Geistigen, dem Heiligen und Profanen, der Nowosielski zu spannenden und einzigartigen Werken verholfen hat.

Wir danken Herrn Andrzej Starmach und Sonia Kadziolka, Nowosielski Foundation (Fundacja Zofii i Jerzego Nowosielskich), Krakau, für die freundliche Werkbestätigung aufgrund digitaler Fotografien.

Estimation CHF 22'000
EUR 22'000
USD 23'655
Sold for CHF 15'000
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